Ayurveda betyder kunskapen om livet.

Ayurveda härstammar från Indien och är ett av världens äldsta hälsosystem. Både ayurveda och yoga har sina rötter i vedaskrifterna och ger oss kunskap och tekniker för att stärka och läka oss själva – fysiskt och mentalt.

några typer i indien

Vad är Dosha ?

Dosha är vår unika personlighetstyp och bygger på elementen jord, eld, vatten, luft och eter. Enligt  Ayurveda är mänskan perfekt från början, men man kan komma i obalans på grund av olika händelser i livet som stress, bristfällig kost eller avsaknad av mening i livet.

IMG_0247

 Från Obalans till mer Balans

Syftet med kunskapen om ayurveda, liksom kunskapen om yoga, är inte att försöka förändra sig själv eller att  förkasta sin personlighetstyp, utan tanken är att balansera och öka sitt välbefinnande. Inom ayurveda används yoga som en teknik att  stärka kroppen och sinnet. Man kan säga att det finns en stark koppling mellan yoga och ayruveda – som syster och bror. Andra tekniker som används inom ayurveda är olika typer av massagebehandligar, avancerade kostplaner med inslag av helande örter och balanserande drycker.

nina o kidsen

Vilken Dosha är Du?

Vi har alla elementen inom oss, men ett eller två dominerar oftast. En ayurvedisk läkare fastställer din dosha genom tester, men om du vill göra ett något mindre vetenskapligt tes på egen hand, kan du prova här. Du kan välja mellan  snabbprofilen, eller den mer genomgripande personlighetsprofilen.

SNABBPROFIL eller PERSONLIGPROFIL.

vata

Vata

Vata regerar genom luft och eter. Vata är kreativ, snabb och gärna i ständig rörelse precis som vinden. Hjärnan fungerar fort, tänker mycket, lär sig, snabbt, glömmer snabbt igen, ”spacar” ut i rymden-etern. Känslor av oro kommer upp till ytan vid stress o press. Balanserande övningar: Bensträck, Kamelen, Celibatställningen liggande på rygg. Alla ställningar görs gärna med långa lugna andetag. Enminutsmeditationen ger en signal till hjärnan att lugna ner sig. Vata gillar inte rutiner och knaprar gärna på lätt mat och sallader, men mår bättre av regelbundenhet, varm mat och bra fett.

Ett exempel på bra yogapass för att balansera vata i kroppen och sinnet är ”Vårstädning för kroppen” och det hittar du här.

idien 137

 Pitta

Pitta regerar genom eld och lite vatten. Pitta är passionerad, målmedveten, handlingskraftig. Hjärnan är organiserad och strukturerad. Blir irriterad och vresig under press. En utbränd Pitta blir lätt rund om magen pga instinkten att elden måste hållas vid liv med småätande i tid och otid. Balanserande ställningar: Stretchpose, Bågeställningen, Kamelen gärna med eldandning. Sitali pranayam är en nedkylande andningsövning som passar Pitta perfekt. Pitta gillar hett, kryddstarkt och socker, men mår bättre av mer balanserande kylande födoämnen, som t.ex rå morot. Ett jättebra Pittapass hittar du här! Och en kylande meditation hittar du här!

idien 017

Kapha

Kapha regerar över elementen jord och vatten. Kapha äv vänlig, tålmodig, uthållig och noggrann. Negativ känsla: Deprimerad. En Kapha tar lång tid på sig att utveckla depression, medan Vata snabbt kan bli orolig och Pitta mycket snabbt kan bli arg. All fysisk träning är bra för Kapha. Kråkan, Stolen, Kobran och yogapass med mycket flöde, som arbetar med mage och ben, tex yoga för matsmältning. Mantrameditationer eller gående meditationer underlättar vid känslor av isolation. Kapha gillar lite stabbigare mat, men borde istället få i sig mer stimulerande och energigivande ämnen.

 

idien 322

Ja och det finns massor mer att lära sig …. Tänk tex gärna över hur din dygnsrytm ser ut. Om du ofta är uppe sent ökar vata och det stör även pitta. Tar du igen de sena nattvanorna med att sova länge nästa morgon skapar du även obalans i kapha…..

Lycka till med Yoga och Ayurveda

Jona

  1. Tack för igår Jona! Det känns som jag har kommit till en punkt i livet där det måste ske en förändring och detta kan kanske vara till hjälp :) Jag ser fram emot nästa måndag! Kram

    1. Pitta i knoppen, Pitta-Kapha i kroppen :o) Kul att stoppa in sig själv i ett fack, livet blir så mycket enklare då. Ser också fram emot nästa måndag, då ska vi balansera vinden, arbeta med lungor, hjärta och sinne.

  2. Vi har alla delar inom oss Linda, de flesta personer består av en dominerande dosha och en eller två sekundära doshas. Mejla mej om du vill ha ytterligare klarhet, så kan jag prova reda ut begreppen :o) Vi är inne i en Vata årstid just nu, vilket skapar tendens till oro hos många och mynnar ut i en obalans i just Vata. Jag gissar att du kanske primärt är Kapha-Pitta, men har en släng av Vata, eller Vata obalans pga årstid, lite oregelbundna vanor… m.m. För att kunna ge helt klart svar måste pulsen dock kollas :o)

  3. Hej Jona! Hittade din sida på nätet. Hoppas att du kan hjälpa mig med en del saker. Är vata i sinnet men pitta i kroppen. Är just nu MYCKET obalanserad i båda dessa doshor, hur gör jag för att komma i balans. Yogar och försöker äta nyttigt men vad passar mig? Är i säng senast kl 22.00 och vaknar vi 6.00. Jobbar oregebundna tider inget jag gillar men så är det bara. HJÄLP!

    1. Hej Anna och tack för att du frågar!

      Jag har ett tips till dig- en tuff och rolig utmaning. Du kommer att klarar det och bli både balanserad, fokuserad och energifylld.
      Meditationen heter One-Minute-Breath-Meditation och du utövar den i 31 minuter varje dag i 40 dagar. Helst direkt på morgonen.

      Lycka till

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.