Hej och god fortsättning!

  • Nu är det dags att börja jobba sig tillbaka igen efter jul-ledigheten. Alla kurser startar på Studio Canalis och i början fokuserar vi på core (som är kroppens kärna och innebär olika övningar för mage och rygg). All form av yogaträning bygger på ett eller annat sätt upp vår fysiska och mentala styrka – lugnt och metodiskt. Varje gång man flyttar kroppens tyngdpunkt, till exempel när man tar sig från en yogaövning till nästa, är det lätt att tappa balansen och förlora fokus. När man tappar balansen i en fysisk ställning kan man lätt tappa även sin ”mentala balans”. Man blir irriterade, arg, börjar tvivla, tänker att man är dålig osv …
  • Men grejen är att man blir bra på det man övar på, så det är bara att prova igen. Yoga stärker både den fysiska och mentala balansen när man utsätter sig själv för nya övningar. Och om man vill bli stark snabbt ska man träna sin core. Fördelarna är inte bara bättre hållning och mindre smärta i ländryggen, utan man får kraft till alla rörelser. Och en stark core ger mental styrka på köpet. Vi kanske kan skratta när vi tappar balansen istället för att tycka att vi är dåliga på yoga.

God fortsättning önskar Jona

Om du är ny och nyfiken på det här med yoga har vi skapat en 3-veckors yogaintroduktion, som kommer att gå 3 tisdagar på Studio Canalis. Tisdagen den 15, 22 och 29 januari. Du läser mer och anmäler dig här!

yoga … idrott … varför?

Yoga gör en flexibel och det är bra inom alla idrotter. Flexibla leder och muskler gör att man kan röra sig mer effektivt och lätt. Genom att utöva yoga kan man förebygga skador, ryggproblem och få en bättre jämvikt i kroppen.

När vi bygger upp muskelmassa vill vi bli starka och smidiga inte starka och stela. När vi yogar medvetet och metodiskt engagerar vi muskulatur och nervsystem så att alla komponenter samverkar i ett sofistikerat system. Vi har full kroppskontroll, fokus och flow. 

Genom yoga pressar vi inte kroppen utan lirkar och lockar fram styrkan genom mjuka rörelser och samtidigt jobbar vid med koncentration. Detta ger en bättre kroppsuppfattning som gynnar oss i sporten och livet.  

Nu menar jag inte att man ska pressa in yoga i ett redan pressat scema, men man kan öva lite här och där, korta sekvenser i samband med träningen.

Yoga för ryttare, yoga för hockeyspelare, fotbollsspelare, handbollsspelare, cyklister, löpare, simmare, golfare … alpina utförsåkare … vad har jag glömt att nämna? Okej, för att komma fram till mitt verkliga ärende. Jag har skapat lite verktyg för olika idrottsmän genom åren. Vi kommer vi köra en 3-dagars utbildning för idrottare och yogalärare. Jag återkommer med datum snart.

Nu är det jul igen och efter julen kommer yoga!

Ses snart i salen, vi öppnar på studio Canalis den 7 januari!

Jona

 

Glad december kära yogis och vänner!

  • Mörkret är mäktigt och sammetsmjukt. För en solkrigare är det hårt jobb just nu, men det går hyfsat bra ändå. Jag laddar upp batterierna i bastun, både hemma och på Studio Canalis. Det blir mycket bastu nu kan man säga. Och hotyoga.
  • Vintersolståndet är här den 21 december. Jorden lutar sig långt bort från solen på årets mörkaste dag. Det är inte mycket att hurra för kanske. Om man råkar blinka missar man solen helt. Men man ser ljuset i tunneln. Och man kan meditera.
  • Min meditation den här månande är så himla cool så att jag vill dela med mig av den. Den är en riktig hyllning till mörkret och skuggorna, och den är riktigt djup, och jag älskar den. Prova själv i 5 minuter. Varsågod, det är min present till dig!

Önskar

Jona

Sakta ner

Jag vill träna fysisk yoga utan avslappning och meditation, vilken kurs ska jag välja då?

  • Jag vet ärligt talat inte vad jag ska rekommendera för kurs, för du kanske har förväntningar som yoga inte kan uppfylla. Yoga kan ge dig närvaro, utrymme till eftertanke och en kroppskontroll som du inte kan hitta i någon annan träningsform, men för att hitta dit, ska du varva ner.
  • Att kunna sakta ner är det första steget in i yoga. Det låter enkelt, men det är svårt. Många grips av panik vid blotta tanken att inte göra någonting aktivt, inklusive jag … ibland …  I synnerhet nu när jag renoverar och bygger upp en helt ny verksamhet.
  • När vi jobbar järnet och när vi försöker pressa in ytterligare en aktivitet i vårt redan pressade schema … och när vi rusar från en plats till en annan. Vad händer då? Jo, det som händer är att vi tappar bort oss själva och det som är verkligen viktigt i livet, som vår relationer och våra förhållanden. Jag pratar om mig själv och av erfarenhet, för jag har jättelätt att bli helt uppslukad i designprocessen och glömma att gå hem.
  • En hårdhet kryper in i livet och vi har inte tid att stanna och samtala med den äldre mannen i reflexväst som är ute och går med hunden. Vår hund Lemmy har däremot alltid tid att stanna, han sätter sig fint och väntar, för han vet att det kommer en bit hundgodis från den snälla gentlemannen. Hans hund är en gul labrador, som heter Bolt. Att ha hund är för övrigt det bästa som finns enligt mig. Då finns det alltid en naturlig anledning att stanna upp och prata med främlingar.
  • Ok, tillbaka till ämnet. När vi saktar ner hinner vi reflektera över våra tankar, våra känslor och vår kropp och vi kan leva mer fredligt. Att leva i sinnesfrid och harmoni är ju hela essensen i yogalivet. Varför jäkta runt när man kan ha sinnesfrid? Nu på söndagen har vi Sinnesfrid i Juletid på Studio Canalis och då ägnar vi 3 timmar åt klassisk kundaliniyoga, 30-minutersmeditation och reflektion. Jag är glad att det är helt fullsatt.
  • Jag är också glad att kunna erbjuda fler tillfällen till sinnesro. Fredagen den 25 januari kl. 16-19 kör vi igen. Du kommer när du vill, direkt efter jobbet, det är slutet på veckan och månaden. Bastun är het och poolen är varm. Då behöver du inte ens yoga. Och du får vara helt tyst. Och vi har snacks och shots ;-) Det är urpremiären av Silent Friday After Work på Studio Canalis. Vi öppnar anmälan och berättar mer när vår nya hemsida släpps.

Du kan prova att sakta ner redan nu …

Stanna upp en liten stund. Sitt ner och slappna av. Känn doften av blommor och stearinljus. Se dig omkring. Ta ett djupt andetag in … andas ut … Det här tillståndet som kallas yoga finns ingen annanstans än här och nu. Ögonblicket öppnar sig för dig.

Jona

Yinoga på Studio Canalis

Vill du bli mjuk och smidig?
Vill du slappna av och lära dig att hantera stressen?

Vi har fått stora gröna sköna kuddar som vi ska ha på yinyogan. De är till för att yogaupplevelsen ska bli så mjuk och härlig som möjligt. På Studio Canalis ska vi ha in mycket yin, inte bara för att det är populärt, utan fram för allt för att det är bra. Det är genom yin vi verkligen lär oss att lyssna in kroppen. Yinyoga är på torsdagar med Lilly och vi startar den 10 januari kl. 17:45. I mars har vi en påbyggnadsutbildning för yogalärare och då kommer Martina som är specialist i kinesisk medicin att undervisar om meridiansystemet.

Härligt, tycker vi!

Jona

 

  • Yinyoga är en lugn yogaform där man stannar länge i övningarna för att nå en djup effekt. Tiden kan variera från 45 sekunder till två minuter för nya utövare, och från 5 minuter eller i vissa fall upp till en halv timme för mer vana utövare. Mindfulness är en viktig komponent inom den här yogaformen.
  • Yinyoga stimulerar specifika energikanaler i kroppen och bygger på det kinesiska meridiansystemet. Inom ayurveda har det sin motsvarighet i kroppens nätverk av nadis där ida, pingala och shushumna är de tre viktigaste energikanalerna.
  • Yogaformen baserar läran om yin och yang, som är två naturkrafter. Yin kan beskrivas som stabil, orörlig, passiv, kall och inåtvänd medan yang är föränderlig, rörlig, aktiv, het, utåtriktad.
  • I vår långsiktiga satsning på yinyoga erbjuder vi även en påbyggnadsutbidlning för yogalärare där man kan bli yinyogalärare, mer om detta i nästa inlägg.