Yoga på recept för stress

Forskning visar att yoga minskar stressparametrar som kortisol, blodtryck, hjärtfrekvens, blodsocker och kolesterol. Kortvarig stress är en naturlig reaktion på en hotfull situation och är till för vår överlevnad. Att leva med stress under en längre tid är dock inte alls bra för om vi konstant är lite stressade bryts immunförsvaret ner. Långvarig stress kan ge skadliga effekter som exempelvis högt blodtryck. (Referens: Pascoe M. C., Thompson D. R., Skib C. F. Yoga, mindfulness-based stress reduction and stress-related physiological measures: A meta-analysis. Psychoneuroendorcrinology 2017; 86, 152-168).

Yoga på recept för stress av YogaJona i november 2020

Övan lugnt och metodiskt efter din egen förmåga och med fokus på att slappna av.
Tid: 10 minuter, 4 gånger i veckan under 12 veckor.

Blixtpositionen. Sitt på dina hälar. Övningen kan även utföras sittande på stol med fötter mot golvet och utan att luta mot ryggstödet. Lägg händerna på låren och vänd handflatorna uppåt. Dra in naveln en aning. Förläng ryggen uppåt. Lyft hjärtat. Sänk hakan lite så att nacken sträcks. Andas in och ut genom näsan. Fokusera på yogans tre komponenter: kropp, andning och sinne. Kropp: Känn kontakt med dina fötter, sittben, ryggrad, axlar, nacke och ansikte. Andning: Notera andetaget i magen, bröstkorgen och nyckelben. Sinne: Fokusera på tankar och känslor utan att värdera upplevelsen. Funktion: Startposition som ökar kroppsmedvetenhet, andningsmedvetenhet och ökar närvarokänslan.

Växelvis näsborrsandning. Sitt bekvämt med värdig hållning. Sträck ryggen, lyft hjärtat och sänk hakan en aning. Täpp till höger näsborre med höger tumme och andas in genom vänster näsborre medan du räknar till 5 sekunder, täpp till vänster näsborre med höger lillfinger och ringfinger och andas ut medan du räknar till 5 sekunder, håll andan ute en stund utan att anstränga dig. Andas in genom höger näsborre medan du räknar till 5 sekunder, täpp till höger näsborre med höger tumme och andas ut genom vänster näsborre medan du räknar till 5, håll andan ute så länge det känns bekvämt. Fortsätt att andas enligt detta mönster; räkna till 5 på inandetaget och 5 på utandetaget. När du andas ut ska du successivt förlänga utandetaget och hålla andan ute utan att anstränga dig. Det ska kännas bekvämt. Funktion: Balanserande andningsövning. Undvik vid förkylningssymtom i övre luftvägarna.

Andningshållning efter utandetaget tillämpas för balanserande och lugnande effekt. Inget andningsuppehåll ska praktiseras efter inandetaget för att undvika sympatisk aktivering. Lätt navelindrag för att aktivera magmuskler synkroniseras med rörelser och tillämpas på utandetaget för att aktivera diafragman och därmed öka vagustonus och parasympatisk aktivering.

Lycka till önskar Jona

Sinnesfrid i Juletid

  • Vi blickar inåt och framåt! Varmt välkommen till mjuk yoga och meditation måndagen den 21 december kl.18-19:30 i sal Utsikten på Studio Canalis i Höllviken. Vi tänder alla marshaller och ljus och firar kvällen med mjuk yoga och 30 minuter insiktsfull meditation för inre stillhet. Kvällen är totalt kravlös, mysig och avslappnande. Kom som du är. Ta med en kudde att sitta på under meditationen och en filt att ha över axlarna. Alla är välkomna och Sinnesfrid i Juletid är helt gratis, dock har vi begränsat antalet platser till 14 individer för att hålla extra mycket avstånd till varandra just nu. Du anmäler dig här!

Kärlek, kramar och kraft

Jona

Mjuk Flow i November

Mjuk yoga för kroppens alla huvudleder och muskler med fokus på lugn andning. Du kan röra dig snabbare eller långsammare och du kan upprepa vissa av övningarna fler gånger för en mer dynamisk sekvens. Var inkännande och lyhörd för kroppens behov. Lycka till – feel free!

Reunion Yogalärare söndagen den 22 november kl.13-16 på Studio Canalis

Kära Yogalärare!

Mycket varmt välkommen till en mysig reunion på Studio Canalis där vi yogar, fikar och pratar om framtiden. Jag kommer att bjuda på en mjuk skön yogastund med tema andning där du får testa spännande yogatekniker som används av fridykare och atleter för att öka kroppens syreupptagningsförmåga. Vi kommer även att lära oss andningsövningar som används inom forskning för att öka lungfunktion som kompletterande behandling vid sjukdom med inspiration från Karolinska institutet.

  • 13-14:30 Yoga Tema Andning
  • 14:30-15 Fika Rawfood
  • 15-16 Diskussion & Meditation

Priset är 200kr och du anmäler dig här!

Ses snart för mys i mörka november!

just love everybody …

För ett tag sedan var hela familjen Dahlqvist i Åre på äventyr och alla bilder i det här blogginlägget är tagna av Henrik Theander, Julias pojkvän. Det här inlägget handlar dock inte om Åre. Detta är ett peptalk för svåra tider.

Jag vill peppa dig att fortsätta jag dina drömmar …

Jag vill peppa dig att fortsätta vara modig och våga testa nya saker …

Jag vill peppa dig att fortsätta vara romantisk och nyfiken …

Jag vill peppa dig att våga vara annorlunda …

Jag vill peppa dig att fortsätta vara galen …

Jag vill peppa dig att vara den som följer sina drömmar …

Jag vill peppa dig att våga gråta …

Jag vill peppa dig att fortsätta följa din passion …

Jag vill peppa dig att inte följa strömmen …

Jag vill peppa dig att vara den som sprider glädje …

och hopp …

Jag vill peppa dig att vara en inspirationskälla …

Om du känner dig missförstådd och ifrågasatt …

Fortsätt att vara modig nog att följa dina drömmar ..

För det är DU som inspirerar alla oss att leva ett betydelsefullt och meningsfullt liv ..

Just love everybody!

Jona