Ohm Namah Shiva

Ohm Namah Shiva

Ohm jag hälsar Shiva
Jag hälsar gudomligheten i mig själv

Jag tänker på mantrats magi, och på att vardagen blir mycket roligare, rikare och mer spännande när man får rabbla hemliga indiska ord i soluppgången. Ingen hör en eller ser en och det känns magiskt fint, och det skadar i alla fall ingen tänker jag… Mitt mantra upptäckte jag vid en sprakande eld i Indien. Jag använder det ofta, för det ger mig sinnesfrid och energi!

Mantra inom yoga används för att öka sin medvetenhet och inte som en form av tillbedjan. Syftet med mantra är att stilla sinnet genom att låta det arbeta med en enda sak. Att upprepa ett mantra är ett sätt att medvetet kontrollera tankarna. Det mest kända mantrat är ohm och används av yogautövare i hela världen. Att veta vad mantrat betyder och meditera på innebörden tillför en djupare dimension. Mantra har alltid en upplyftande ton som är uppfriskande och inspirerar för sinnet.

Mantra stillar fladdrande funderingar
befriar sinnet från malande tankar
sinnet blir koncentrerat
yoga uppstår

 

mjuka tankar och lugna steg

  • När du stressar runt och tänker tokigt och klandrar dig själv för att du inte kan slappna av, fast du håller på med yoga och mindfulness och gud vet allt. När du tycker att du borde ha koll på läget och MÅSTE kunna slappna av NU.
  • Testa att le snällt inombords och låt en vänlig smekning gå genom kroppen. Det är okej. Du får stressa exakt hur mycket du vill. Sen när du stressat klart kan du låta dina tankar blir lite mjukare dina steg bli något långsammare.
  • Filmen visar en enminutsmeditation som kanske kan hjälpa dig att sakta ner. Placera fingertopparna mot varandra och forma händerna till knoppen av en lotusblomma mitt framför bröstet. Andas mjukt. Meditera. Vila.

Vandra med mjuka tankar och lugna steg

Jona

Samadhi

समाधि

Samadhi

det högsta medvetandetillstånd som går att uppnå med hjälp av yoga

  • Jag mediterar för att det känns så himla skönt, så enkelt är det. Jag har inga smarta förklaringar. I stunden tänker jag inte på fördelar och vad meditation kan tänkas vara bra för, som stressreduktion, blodtryckskontroll, lugn, harmoni, hit och dit. Det känns fint och jag mediterar.

  • Samma med yoga och triathlon; jag tänker inte på ”nyttan av träning”, jag känner bara att jag mår bra, så jag fortsätter med det. Varje dag, varje vecka, år ut och in. Fråga mig inte när jag ska sluta :-) På det viset är jag en väldigt enkel varelse, instinktsstyrd och nöjd när jag får göra saker jag gillar. Emellanåt fördjupar jag mig i forskning och filosofi. Älskar kombinationen av kropp och sinne. Vill förstå hur allt hänger ihop – på ett djupare plan.

  • Yoga är i grunden en praktisk kunskap och inte en intellektuell vetenskap. Genom övning av asanas, pranayama och meditation får vi erfarenhet och förståelse av yoga och yogisk visdom.

  • Den yogiska anatomin och synsättet på kroppen bygger på ett annat system än den västerländska anatomin. Yogaanatomi är upplevelsebaserad. Den är bygger på upplevelser som personer har haft under exempelvis meditation. Det finns ingen traditionell vetenskaplig forskning som underbygger teorierna. Det är du själv som känner in och förstår.

  • Därför är det så bra att TRÄNA istället för att läsa träningsmetodik. Att MEDITERA istället för att läsa om mindfulness. Att SIMMA istället för att titta på filmer om simning. Och jag vill passa på att berätta, till alla som oroar er över den mastiga jättelånga litteraturlistan: På vår yrkesutbildning till lic yogalärare ligger tonvikten först och främst på praktisk erfarenhet…. ja och med lite teori insprängd mellan yogapassen  :-)

September fortsätter med fart – vi ses mycket snart

Jona

september

Hej vänner, det är en kristallklar morgon här i Höllviken, det är den första september, det är den officiella starten på höstsäsongen, det är nystart, omstart, allt är krispigigt och fräscht, så låt oss snacka lite om september och vad månaden kan göra för dig!

  • September är DIN månad.
  • I september kommer du att se tydligt och klart exakt vart du är på väg, med din yoga eller med din träning.
  • I september kommer du att fila och förfina din teknik.
  • I september kommer du att göra alla dina pass. Och om du precis börjar efter ett uppehåll handlar det bara om att komma igång igen och skapa dina fina rutiner.
  • I september kommer du att göra EN SAK, varje dag, som för dig framåt mot din fulla potential som människa, yogi, atlet.
  • I september kommer du att sova tillräckligt och skippa frestelsen att hoppa över den viktiga vilan.
  • I september kommer du att praktisera acceptans och bli medveten om de sidor hos dig själv som du inte accepterar i dig själv eller i ditt liv.
  • I september kommer du att ta 100% ansvar för allting i ditt liv.
  • Du kommer att sluta med alla ursäkter.
  • Du kommer att sluta skylla på andra.
  • I september kommer du att låta det som har varit vara.
  • I september kommer du att fokusera på att välja bra mat.
  • I september kommer du att fokusera på din andning.
  • Och helt enkelt släppa taget om gammalt skit.
  • I september kommer du att fundera över dina mål och låta dem sjunka in.
  • I september kommer du att säga hej då och släppa taget om alla negativa begränsningar som du sätter upp i ditt huvud.
  • Detta är till synes små saker som kommer att ha en stor inverkan på din yoga, din träning och ditt liv.
  • Du måste göra detta. Du måste äga detta. NU!
  • För september är snart över, flera månader kommer och går, och snart är vi uppe i ett helt år.
  • Kockan tickar!
  • Du behöver inte vänta till 1 januari.
  • I september ska du transformeras till en yogamaskin :-)
  • SEPTEMBER är din månad.
  • Bli vän med dig själv.

Jona

Yoga for athletes

  • Ökad flexibilitet
  • Ökad styrka
  • Bättre koncentration
  • Snabbare återhämtning
  • Positivt sinne

Hej vänner, i dag vill jag berätta lite om hot athlete yoga som startar igen efter sommaruppehållet på måndag. Vi är på Hot Yoga Malmö kl.16.30-17:45 och rummet är uppvärmt till 37 grader. Helt perfekt för stela och ömma muskler. Man blir mjuk och skön och stark och smidig. Varje vecka fokuserar vi på olika områden i kroppen och sinnet som behöver extra omsorg.

 

 

  • INTONING ANDNINGSFOKUS (5 min)
    Vi vänder vår uppmärksamhet till kroppen, andetaget och sinnet.
  • SOLHÄLSNINGAR (15 min)
    Vi arbetar igång flöde & cirkulation med rörelsen integrerad i andetaget. Genom utfall, bakåtböjningar och rotationer tar vi oss med noggrannhet in i höft- och coreövningar. Vi stannar och håller vissa nyckelpositioner.
  • STYRKA (15 min)
    Variation mellan statiskt, dynamiskt och plyo. Tonvikten ligger veckovis på olika delar av kroppen. Ben, rygg, mage och armar/axlar.
  • YOGASTRETCH (30 min)
    Lugnare tempo där vi går djupare in i muskler (hamstrings, quadriceps, gluteus, illio psoas, illio tibialis, plantar faciit och/eller axlar) med fokus på sinnets aktiviteter (tankar, känslor, krav, prestation samt målfokus).
  • AVSLAPPNING & AVSLUTNING (10 min)
    Shavasana – ibland tyst, ibland ledd med fokus på ”adrenal fatigue release” (frigör kroppen från stresshormoner). Vi avslutar med ”kroppscanning” och återkommer den del av kropp/sinne som behöver läka/stärkas.

Vår filosofi med yoga för athleter är att skapa balans mellan styrka och smidighet (Sthira Sukha Asanam). Exempel: Tractus Illiotibialis är en kraftig senstruktur som löper på utsidan av låret och fäster i höftbenen (illium) och underbenet (tibia). Vi vill skapa — en lagomnivå mellan mjuk och hård. Tighta muskler kan orsaka smärta medan ”slappa” muskler ger instabilitet.

Höfter som är starka och funktionella för exempelvis löpning & cykling är exakt motsatt till hur vi vill ha dem för att kunna utföra avancerade yogaställningar som tex lotusställningen. Ju mer du yogar desto mjukare blir du — och ju mer du springer desto hårdare blir du. Det gäller att skapa equilibrium (jämvikt).

Varmt välkommen! Fram för allt har vi kul!

Jona