yoga på handikappbadet …

Vi älskar yoga på den vackra platsen med det udda namnet. Utsikten får oss att ta ett djupt andetag av glädje varje gång. Morgonen vid Falsterbokanalen är perfekt för yoga … för vi har hela dagen kvar att njuta av den sköna känslan i kroppen. Vi är många och det är mycket energi och glädje, och för att allt ska flyta smidigt har vi en liten regel … eller se det som ett vänligt råd …

Vi är tysta så att våra tankar får vila!

Vi vänder fokus inåt mot vår egen träning och undviker att samtala med våra kompisar. Det är fritt fram att mingla ”utanför” trädäcket, på gräset, på bryggan … och i vattnet, men på trädäcket är det tystnad och stillhet som gäller. Jag har infört denna ”nya regel” för att du, och alla andra, ska få ut det mesta av träningen, och för att yogapasset inte ska förvandlas till ett mingelparty.

Vi är också tysta och ”mindfulla” när vi går på trägången som leder från havet in till Studio Canalis … Genom att inte prata visar vi respekt för våra fina grannar och gäster som sover på Lotsvillans vandrarhem.

Yoga sommaren pågår till mitten av augusti och du är mycket varmt välkommen att delta. Vi har tre pass utomhus och två kvällspass inomhus varje vecka: Måndag, onsdag och fredag har vi yoga ute kl. 9-10 … Tisdag och torsdag har vi yoga inne kl. 19:30 – 20:30. Du anmäler dig med mejl till jona@studiocanalis.se, priset är 180kr och betalas med Swish i förväg.

Tack för det – namaste!

Jona

Alla fina bilder i detta inlägg är tagna av Jonas Persson i går den 17 juli.

 

Varje träningspass är ett experiment …

Jag får stresspåslag och stressen kommer i synnerhet när det händer saker som jag upplever som ”misslyckanden”. Det märks inte utåt, men i mitt huvud är det kaos. Jag känner mig dålig.

I veckan hade jag helt för många gäster på ett pass. Det blev överbokat av misstag och salen var så full att fem personer fick yoga ute på balkongen. Nu är det varm härlig stämning, precis som i Indien. Jag skojar bort det hela. I mitt huvud tänker jag … hur ska vi ens få plats att göra rörelser. Folk kommer att få ångest och hata mig. Det känns kritiskt och inte alls bra. Min hjärna går på högarv. Samtidigt ser jag i ögonvrån hur min hundvalp skapar kaos utanför yogasalen. Jag kör på som vanligt förutom att jag fäller en och annan spydig kommentar, som att man kan utelämna vattenflaskorna nästa gång … för vi är inte i Sahara.

Efteråt är jag sliten. Mitt självförtroende och min självkänsla dippar och det tar två dagar att återhämta mig. Jag analyserar och funderar hur jag hade kunnat lösa situationen bättre. Jag tror att alla har varit med om något liknande och kan känna igen sig. När det inte blir som man har planerat, känner man sig misslyckad. I värsta fall blir man rädd för att samma sak ska hända igen och undviker liknande situationer helt och hållet.

Lyckligtvis finns det tricks som hjälper en att komma vidare. Jag leker att livet är ett experiment. Jag tänker att alla svåra händelser är perfekta tillfällen att lära mig nya saker. Istället för att tänka att jag är dåligt och misslyckad, ser jag situationen som ett experiment. Den överfulla yogalektionen är ett test som jag kan lära mig någonting av. Man kan leka med tanken att man utför en rad små (eller stora) experiment. Man ”testar” ett nytt jobb, ett nytt träningspass, ett nytt förhållande, en ny lägenhet. Och man frågar sig själv: Funkar det här för mig just nu? Kommer det här att funka för mig i längden? Ska jag testa något annat istället?

Tack för ditt tålamod, du har kanske hört allt det här många gånger förr, men sanningen är att man lär sig både av sina ”misslyckanden” och sina ”framgångar”. I ett större perspektiv kan man se livet som lång serie av experiment. Här är några förslag på vad du kan experimentera med:

  • Träna jättetidigt på morgonen
  • Träna sent på kvällen
  • Träna utan klocka
  • Träna på att andas långsammare

Vi har fyra veckor kvar på sommarschemat, du kanske ska testa något nytt? Se hela schemat här!

I framgång och motgång

Jona

 

kroppsmedvetenhet i vatten

Den viktigaste egenskapen för en simmare är kroppsmedvetenhet i vatten

Simning kommer inte av sig själv, det är emot våra instinkter och i början känns det onaturligt för de flesta. I havet tappar vi all känsla för koordination och balans, och vi kan inte andas under ytan. Simning är lätt när den känns naturlig, men hur gör man?

Det enklaste man kan göra är att vistas mer i vatten. Ju mer tid du spenderar i vatten desto mer kommer din kropp att anpassa sig. Proprioceptorisk träning är nyckeln. Vet du exakt var din hand klyver vattenytan, vet du om den korsar mittlinjen eller om den fångar vattnet för djupt? Och hur har du det med den nedre delen av kroppen, rör den sig som en fiskfena när du tvistar dina höfter? Möts dina tår eller saxar du med benen? Det finns många viktiga frågor som du måste veta svaret på. När du kan svaret på frågorna och fram för allt kan känna svaren i kroppen, då kommer din simning att bli mer naturlig.

 

Yoga hjälper till att bygga upp din kännedom om kroppen och sen kan man flytta över den vetskapen/känslan från land till vatten, men du blir inte bättre på att simma för att du yogar, du måste simma också.

 

Närma dig simning som ett nytt språk, öva lite och ofta. Du kan testa hur det känns att ligga och flyta på mage med huvudet neråt. Snart vänjer du dig vid känslan att inte kunna andas. Småningom kommer simningen att kännas mer naturlig.

Få me tips, träning och flyt tillsammans med Madde och mig i Falsterbokanalen. Simma med oss varje måndag, onsdag och fredag. Direkt efter simningen är det yoga, så vi slår två flugor i en smäll, övar kroppsmedvetenhet på i hav och på land.

Välkommen!

Jona

“What is necessary to change a person is to change his awareness of himself.” -Abraham Maslow

Måndag
07:15 Sim styrka
09:00 Yoga Core

Onsdag
07:45 Sim snabbhet
09:00 Yoga Stretch

Fredag
07:15 Sim Distans
09:00 Yoga Yoga :-)

Söndag 14/7, 28/7, 11/8
17:15 Simning nybörjare

Samling är på Studio Canalis, Västra Kanalvägen 20

 

smidigare snällare mjukare goare …

  • Att få vakna till fågelkvitter och solens smeksamma strålar … att ta sin yogamatta och cykla till yogan för att sträcka ut kroppen och känna hur man blir mjuk och skön. Att mingla och mysa med sina kompisar. Man blir redo att möta världen och får en perfekt start. Nu är den bästa tiden att jobba med sig själv; både fysiskt och mentalt. Unikt med yoga är kombinationen, att man tränar både kroppens och hjärnans muskler.
  • Sedan den första juli och vi är igång och yogar måndag till fredag inne på Studio Canalis och utanför vid Handikappbadet. Morgon och kväll. Det är mysigt att möta ”gamla” stammisar, sina sommarkompisar och även att få nya vänner. Tillsammans lockar vi fram en smidigare, snällare, mjukare och goare version av oss själva.
  • Varmt välkommen, jag längtar efter att få träffa just dig! Yogaträningen är dubbelt så rolig i trevligt sällskap. Sommarens yogaschema 1 juli – 9 augusti ser ut så här:

Måndagar 9-10 Yoga ute vid Handikappbadet
Tisdagar 19:30-20:30 Yoga inne på Studio Canalis
Onsdagar 9-10 Yoga ute vid Handikappbadet
Torsdagar 19:30-20:30 Yoga inne på Studio Canalis
Fredagar 9-10 Yoga ute vid Handikappbadet

Prislista:
1800kr för alla 30 yogapass
1200kr för 18 yogapass utomhus
180kr för en enstaka lektion

Du anmäler dig till vad du vill genom att mejla till jona@yogajona.se
Du betalar med swish till

Här kan du ladda ner hela vårt sommarschema den 1 juli – 11 augusti med namn på yogalärare som håller respektive yogapass.

Kramar, solsken och sång!

Jona

bilder från midsommaryogan

Tack alla fina människor som kom och sken ikapp med solen denna stilla soliga sommarmorgon. Det var helt klart kallt när vi startade klockan fyra och vi fick hålla igång lite för att inte frysa … men så fort solen gick upp över horisonten kom värmen och då ville vi inte sluta. Vi ses nästa år igen, boka söndagen efter midsommarafton.

Kramar, solsken och sång.

Jona