• Läste precis en artikel med rubriken: “8 Natural Ways To Fight Stress”. Jag tycker att det låter skevt. När jag är stressad är alltså tipset att jag ska ge mig ut och SLÅSS mot stressen med all min kraft…. för att jag ska bli lugn och fin sen igen… eller hur är tanken…? Kroppen och hjärnan fungerar inte så. Stress är det ett tecken på att kroppen försöker säga dig någonting och om man kämpar emot, så kan den att växa och bli ännu större. Forskning visar nämligen att ”undvikandestrategi” inte fungerar.

  • Jag var sjukt stressad (* mer om stress längre ner) i vintras med alla projekt och böcker och utbildningar och utvecklade någon slags fobi mot att läsa e-post och öppna messenger. Allt är positivt och roligt, men kroppen reagerar ändå, kvittar om det är ett lejon som ryter eller ett roligt samtal. Jag fick hjärtklappning av sms och slutade helt att svara i telefon. Problematiskt läge när många är vana vid att man svarar direkt.

  • Nu har jag hittat strategier som funkar för mig. Att ligga fem minuter på en spikmatta är en av mina anti-stress-knep :-) Fram för allt kämpar jag inte emot. Istället chillar jag lite och funderar på vad det är för oro jag går och bär på. Samma sak gäller med yoga och träning. Att slåss inom yoga är en kortsiktig lösning till framgång. Om du fightas för att komma in i en yogaställning leder det bara till dålig teknik och inre frustration.

  • Yoga är en stegvis process, en övning i tålamod. Yoga är en väg in i inre lugn, en mjuk sensuell väg där alla bitar sakta men säkert får falla på plats. Livet är en resa, vi färdas härifrån till dit, vi kan lika gärna färdas med glädje. Ta vara på varje steg för du lär dig massor om dig själv i takt med att du utvecklas.

  • I sommar kommer jag att undervisa yoga utomhus. Måndagar, onsdagar och fredagar. Glad om du vill komma så mycket som möjligt. Jag är mycket bättre på att svara och agera live än att prata i telefon :-)

Kramar, solsken och sång.

Jona


  • Det finns inget vetenskapligt stöd för att positivt tänkande fungerar som metod mot exempelvis depression. De känslor som man försöker trycka undan återkommer mer frekvent och blir starkare. Närmandet är ett alternativ till hur man kan se på sina tankar och känslor.
  • Yogamattan kan vara en frizon, en lugn och skön plats där allt är mysigt, vackert och bra. Yoga är också den plats där inre smärta kan få komma fram i dagsljuset – de jobbiga kroppsförnimmelserna, tankarna och känslorna, som vi helst vill slippa. Tänk att yogan får vara en stund på dagen där du faktiskt möter det som är.
  • Känslor vaknar av yoga. Du kan komma i kontakt med trevliga känslor, sådana som du vill ha, men även känslor du inte alls vill veta av. Du undkommer inte lidande även om du utövar yoga dagligen. Det är något helt normalt att vara nedstämd ibland. 
Om du har starka känslor, är upprörd och känner dig mycket ”uppe i huvudet” 
För din uppmärksamhet mot kroppen och andningen så lugnar du ner dig.

 

  1. Vilken fin text. Stress kan drabba oss alla, även yogis. Och flykt är ingen lösning precis som du skriver.
    Massa kärlek till dig fina Jona ????

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.