Mer än 45% av amerikanerna säger att de sover dåligt på grund av stress. De flesta av oss gör allt vi kan för att minska stressen, men psykologen och författaren Kelly McGonigal säger: “Stress är inte alls dåligt”. Hon lyfter fram ny forskning som tyder på att stress faktiskt kan göra oss starkare, smartare och lyckligare – om vi lär oss att gilla det. Jag gillar inte stress, men jag kan rent logiskt förstår att det kan vara bra i samband med exempelvis en triathlontävling :-)

  • Känns det nervöst innan start? Får du hjärtklappning av blotta tanken på att ställa upp? Det är som det ska vara säger forskningen. Lite lagom med nervositet är nämligen bra för din prestation. I boken “The Upside of Stress: Why Stress Is Good For You and How To Get Good At It” av Kelly McGonial kan man läsa om fördelarna med nervositet och stress. Det är som en slags källa till energi. Det handlar om att kunna hantera den. Stress ingår i att vara människa och med yoga övar vi oss inte på att “minska på stressen” utan på att “öka den parasympatiska responsen”. Alltså på att möta upp hetsen med inre lugn.

  • Fjärilarna i magen innan start kan med rätt attityd kanaliseras till energi, fokus och fart. Nästa gång du känner dig spänd och stressad, kan du tänka att det är en kreativ kraft, eller en positiv energi, som du kan använda dig av.

  • Det är alltså bra att vara liiiite småstressad, för du får energi av stressen. Men om du blir överstressad och känner att du håller på att spåra ur helt – då har det gått för långt. Nervositeten har tagit över din kropp och ditt sinne. Något måste till för att dämpa och djupandning fungerar för mig. Med hjälp av yogaandning kan jag hitta tillbaka till den gyllene medelvägen mellan lagom nervositet och galet mycket stress.

  • Jag har även märkt att det hjälper när jag tänker att stress är helt normalt. Att det är en naturlig reaktion på att något spännande är på gång. Man tävlar ju inte direkt varje dag och det är klart kroppen signalerar “red alert” innan start. Jag tänker också att kunskap är kraft. Att använda kunskap till sin fördel hjälper oss att nå våra mål. Ju mer vi kan och vet om hur kroppen och sinnet fungerar – desto bättre.

Lycka till. Bli vän med din stress i dag :-)

Kramar och kraft

Jona

P.S. På sommarens yogaklasser fokuserar vi på att göra kroppen och sinnet redo för stress. Vi både stärker och mjukar upp. Styrka och smidighet. Hårdhet och mjukhet. Varmt välkommen, vi startar måndagen den 10 juli!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.