Här bjuder jag på en av mina alldeles egna lite med privata meditationer. Jag kallar den vinnarmeditationen med O – andning. Man blir rätt space av den, alltså det känns som man har rymd i hjärnan… hög på luft… ja så ungefär :-) Du kanske upplever något helt annat.

Alla meditationer och människor är ju liksom unika !

Jona

ett…

Sitt i lätt meditationsställning. Böj underarmarna uppåt. Vänd handflatorna framåt. Håll ner ringfinger och lillfinger med tummen. Långfinger och pekfinger pekar uppåt. För isär långfinger och pekfinger i ett jämt rytmiskt tempo. Andas långa djupa andetag in och ut genom munnen, som du formar till ett stort O (inget litet U alltså, utan rejält öppen mun). Fortsätt 11 minuter.

två…

Fortsätt att saxa eller klippa med fingrarna. Andas nu eldandning genom öppen mun, som ett O. Fortsätt 3 minuter.

Tre…

Håll nu långfingrar och pekfingrar särade. Samma o-andning. 3 minuter.

Slut…

Ta ett djupt andetag in, håll andan, vrid överkroppen mot vänster, spänn hela kroppen och forma fingrar till klor som en panter. Vrid tillbaka till mitten och andas ut. Upprepa ”panternt” mot höger.

Phewww….. Vila!

Jona

Denna komplicerade meditation fick jag ”som present” efter ett enskilt möte med Guru Dev Sing på yogafestivalen i Frankrike den 27 juli 2010. Meditationen arbetar på flödet i Nadis och öppnar upp centralpassagen Shushmana upp till Sahasrara. Mitt recept var att göra meditationen  i 90 dagar för full effekt.