Ett perfekt yogapass i brytpunkten mellan vinter och vår. Ger kroppen och sinnet en fin mix av smidighet, styrka och koncentration. Helar och mjukar upp. Fram för allt: Ger E n e r g i !

1.Sitt med benen utsträckta. Ta tag om tårna eller där du når. Andas in – lyft huvudet, andas ut – sänk huvudet.  1-3 minuter.


2.Sitt kvar med benen utsträckta. Ta tag om vänster ben. Andas in – sträck dig upp, andas ut – böj dig ner över benet. 1-3 minuter. Repetera samma sak med andra benet. 1-3 minuter.


3.Stå med benen lite bredare än höftbrett. Kroka tummarna. Andas in samtidigt som du lyfter ryggen uppåt bakåt, andas ut och böj dig över ena benet, andas in sträck dig upp igen, andas ut böj dig ner över andra benet.


4.Mirakelböjen. 1-3 minuter.


5.Upp och ner i kråkan. Håll händerna knäppta i venuslås bakom nacken. Andas in när du kommer upp, andas ut när du sjunker ner på huk. 1-3 minuter.


6.Kråkan. Sitt i kråkan med händer i venuslås bakom nacken. Eldandning 1 minut. Vila.


7.Enkla benlyft. Ligg på rygg. Andas in och lyft benet rakt upp, andas ut och sänk benet. Fortsätt 1-3 minuter och växla ben varje gång.


8.Dubbla benlyft. Andas in och lyft båda benen rakt upp, andas ut och sänk benen.


9.Sträckställningen. Eldandning 1-3 minuter. Vila.


10.Bågeställningen. Eldandning 1-3 minuter. Vila.


11.Upp och ner i kobran. Andas in kom upp i kobran, andas ut kom ner igen. 1-3 minuter.  Avsluta genom att ta tre djupa andetag uppe i kobran.


12.Babypose. Vila 1-3 minuter.


13.Katt&Ko. Andas in i kon, andas ut i katten. Börja i ett långsamt tempo och öka sedan successivt takten. 1-3 minuter.



14.Handställning.  A) Håll handflator mitt framför bröstet 15 centimeter från varandra, B) sträck armar rakt upp, C) sänk armar rakt ut till sidor.  Gör rörelsen 4 gånger samtidigt som du andas in och fyra gånger samtidigt som du andas ut. 1-3 minuter.  Stanna slutligen med händer som i A) med handflator en bit ifrån varandra. Meditera och känn värmen mellan dina handflator.  Meditera 3 minuter.


15.Sitt kvar. Öppna handflator utåt. Meditera 3 minuter.


16.Vila på rygg. 5-11 minuter.


17. Sjung mantrat Wahe Guru Wahe Guru Wahe Guru Wahe Gio 11 min. =Kontakten med min själ för mig från mörker till ljus från okunskap till insikt.


Källa: Yogapasset fick jag av Bhai Himat våren 2005.

  1. Jag undrade just varför jag var så klar och energifylld i kroppen och inte ville lägga mig :)

    Tack för ett bra pass (och för dina tips om det jag frågade dig. Undrade bara om du visste om det var en vanlig behandlingsform :) Kram

  2. Härligt Ulrika och bäst funkar det om man gör passet på morgonen. Då finns det en hel oanvänd dag att vara energifylld på :-)

  3. Hej
    Jag har testat och gillade detta pass, men har några frågor:
    1) tider för övning 3 och 8 (antager 1-3 minuter)?
    2) övning 14 – vad menar du med ”Gör rörelsen 4 gånger samtidigt som du andas in och fyra gånger samtidigt som du andas ut”
    Skall man göra A-B-C först 4 ggr på en inandning och sedan 4 ggr på en utandning? eller 4 sniffar?
    Eller skall man göra A-B-C på 4 inandningar och sedan upprepa med 4 utandningar = 8 andetag totalt?
    Jag hade svårt att hinna med det första alternativet… det andra kändes mer avslappnat!
    Tack för en mycket inspirerande hemsida!!

    1. Härligt Cilla!

      1) Exakt så. 1-3 minuter per övning gäller alltid rent generellt :-)

      2) Gör a-b-c-d fyra gånger samtidigt som du andas in lugnt och långsamt. Gör sedan a-b-c-d fyra gånger samtidigt som du andas ut lugnt och långsamt.
      Det är alltså lugna långsamma yogiska andetag samtidigt som du rör armarna taktfast och distinkt.

      Kramar och lycka till

      Jona

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.