• Ökad flexibilitet
  • Ökad styrka
  • Bättre koncentration
  • Snabbare återhämtning
  • Positivt sinne

Hej vänner, i dag vill jag berätta lite om hot athlete yoga som startar igen efter sommaruppehållet på måndag. Vi är på Hot Yoga Malmö kl.16.30-17:45 och rummet är uppvärmt till 37 grader. Helt perfekt för stela och ömma muskler. Man blir mjuk och skön och stark och smidig. Varje vecka fokuserar vi på olika områden i kroppen och sinnet som behöver extra omsorg.

 

 

  • INTONING ANDNINGSFOKUS (5 min)
    Vi vänder vår uppmärksamhet till kroppen, andetaget och sinnet.
  • SOLHÄLSNINGAR (15 min)
    Vi arbetar igång flöde & cirkulation med rörelsen integrerad i andetaget. Genom utfall, bakåtböjningar och rotationer tar vi oss med noggrannhet in i höft- och coreövningar. Vi stannar och håller vissa nyckelpositioner.
  • STYRKA (15 min)
    Variation mellan statiskt, dynamiskt och plyo. Tonvikten ligger veckovis på olika delar av kroppen. Ben, rygg, mage och armar/axlar.
  • YOGASTRETCH (30 min)
    Lugnare tempo där vi går djupare in i muskler (hamstrings, quadriceps, gluteus, illio psoas, illio tibialis, plantar faciit och/eller axlar) med fokus på sinnets aktiviteter (tankar, känslor, krav, prestation samt målfokus).
  • AVSLAPPNING & AVSLUTNING (10 min)
    Shavasana – ibland tyst, ibland ledd med fokus på ”adrenal fatigue release” (frigör kroppen från stresshormoner). Vi avslutar med ”kroppscanning” och återkommer den del av kropp/sinne som behöver läka/stärkas.

Vår filosofi med yoga för athleter är att skapa balans mellan styrka och smidighet (Sthira Sukha Asanam). Exempel: Tractus Illiotibialis är en kraftig senstruktur som löper på utsidan av låret och fäster i höftbenen (illium) och underbenet (tibia). Vi vill skapa — en lagomnivå mellan mjuk och hård. Tighta muskler kan orsaka smärta medan ”slappa” muskler ger instabilitet.

Höfter som är starka och funktionella för exempelvis löpning & cykling är exakt motsatt till hur vi vill ha dem för att kunna utföra avancerade yogaställningar som tex lotusställningen. Ju mer du yogar desto mjukare blir du — och ju mer du springer desto hårdare blir du. Det gäller att skapa equilibrium (jämvikt).

Varmt välkommen! Fram för allt har vi kul!

Jona

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *