• I går kväll var jag riktigt trött. Svetten rann längs med ryggen som en flod och in i öronen och jag kände mig utmattad efter 2 timmar i Hotboxen … Det är hett och luftfuktigheten är högre än på Ironman Hawaii. Man snubblar på orden och har svårt att tänka klart. Direkt efter klassen gick vi till havet för en snabb avkylning. Ayse följde med, det är hon som tar täten. Havet är bara några meter från yogasalen och man kan kyla ner sin kropp från +38°C till +4°c på några minuter. Man blir snabbt pigg igen … plus att det är nyttigt och bra för nerverna (*).
  • Ett milt grupptryck är också bra, när man peppar varandra på ett kärleksfullt vänligt vis. Jag brukar viska mjukt till klassen under Shavasana (avslappningen som är på slutet av alla yogapass) att nu kan ni börja förbereda er mentalt för att hoppa i havet. Yogagänget lyssnar och nu har många börjat gilla våra kalla bad. Kul tycker jag …  kul med milt grupptryck.
  • Personligen vill göra allting i grupp, springa i grupp, simma i grupp, yoga i grupp. Just nu har jag ingen lust eller motivation att träna ensam. Tänker på alla tusentals kilometer jag tränat mot Ironman, helt själv … och mediterat själv … då tyckte jag att det var hur kul och lätt som helst. Just nu inte lika kul. Intressant hur man ändrar sig hela tiden.

Nya kurser i hotyoga och ”vanlig” yoga startar den 18 mars! Boka din plats Här!  Havsdoppet är helt frivilligt :-)

  • Varför är kallt vatten bra för nerverna? Kallt vatten stärker vagusnerven!
  • Vagusnerven är kroppens längsta nerv, som binder samman hjärnan med viktiga organ i kroppen.
  • Aktivitet i vagusnerven/god tonus har samband med resilience/anpassningsförmåga, positiva känslor och god hälsa
  • Vagusnerven stimuleras av yoga (att aktivera inre muskulatur), långsam och rytmisk andning, sjunga och nynna och kallt vatten!
  • (Schmalzl et al 2015)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.