Jag får stresspåslag och stressen kommer i synnerhet när det händer saker som jag upplever som ”misslyckanden”. Det märks inte utåt, men i mitt huvud är det kaos. Jag känner mig dålig.

I veckan hade jag helt för många gäster på ett pass. Det blev överbokat av misstag och salen var så full att fem personer fick yoga ute på balkongen. Nu är det varm härlig stämning, precis som i Indien. Jag skojar bort det hela. I mitt huvud tänker jag … hur ska vi ens få plats att göra rörelser. Folk kommer att få ångest och hata mig. Det känns kritiskt och inte alls bra. Min hjärna går på högarv. Samtidigt ser jag i ögonvrån hur min hundvalp skapar kaos utanför yogasalen. Jag kör på som vanligt förutom att jag fäller en och annan spydig kommentar, som att man kan utelämna vattenflaskorna nästa gång … för vi är inte i Sahara.

Efteråt är jag sliten. Mitt självförtroende och min självkänsla dippar och det tar två dagar att återhämta mig. Jag analyserar och funderar hur jag hade kunnat lösa situationen bättre. Jag tror att alla har varit med om något liknande och kan känna igen sig. När det inte blir som man har planerat, känner man sig misslyckad. I värsta fall blir man rädd för att samma sak ska hända igen och undviker liknande situationer helt och hållet.

Lyckligtvis finns det tricks som hjälper en att komma vidare. Jag leker att livet är ett experiment. Jag tänker att alla svåra händelser är perfekta tillfällen att lära mig nya saker. Istället för att tänka att jag är dåligt och misslyckad, ser jag situationen som ett experiment. Den överfulla yogalektionen är ett test som jag kan lära mig någonting av. Man kan leka med tanken att man utför en rad små (eller stora) experiment. Man ”testar” ett nytt jobb, ett nytt träningspass, ett nytt förhållande, en ny lägenhet. Och man frågar sig själv: Funkar det här för mig just nu? Kommer det här att funka för mig i längden? Ska jag testa något annat istället?

Tack för ditt tålamod, du har kanske hört allt det här många gånger förr, men sanningen är att man lär sig både av sina ”misslyckanden” och sina ”framgångar”. I ett större perspektiv kan man se livet som lång serie av experiment. Här är några förslag på vad du kan experimentera med:

  • Träna jättetidigt på morgonen
  • Träna sent på kvällen
  • Träna utan klocka
  • Träna på att andas långsammare

Vi har fyra veckor kvar på sommarschemat, du kanske ska testa något nytt? Se hela schemat här!

I framgång och motgång

Jona

 

  1. Tack underbara Jona för dina ärliga ord. Precis vad en mumrik som jag behövde idag. Läser existensfilosofi varvat med Buddhistisk dito, livet är ett blivande, allt är i förändring om en vågar leva trascendent. Funderar och känner mig inte alls autentisk, närvarande utan mer ohär i ett navelskådande. Att experimentera känns som ett perfekt förhållningssätt istället. Kram Ingrid

  2. Jona 🙌🏼❤️. Det var första gången jag var på ett yogapass med dig, just den där morgonen som det blev fullare än fullt! Jag var överstressade sedan länge och behövde verkligen lugn och ro och att få andas djupt ner i magen. Och trots att det var fullt, att hundvalpen stökade lite så gav du mig precis det jag behövde! Det var starten på mitt lugn. Och det vill jag verkligen tacka dig för! Tack för att du gav mig just det. 🙌🏼❤️

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.