Själfull Söndag

Välkommen älskade Terje Eugéne. Vi fick vara med på ett otroligt mysigt barndop. Liten fantastiskt söt yogabebis gavs sitt fina namn och hälsades välkommen till världen och livet. I Oxie kyrka upplyste oss prästen om både det ena och det andra. Vi satt i Malmös äldsta kyrka med en dopfunt från 1100-talet! Lagom till kaffet och den sjukt goda tårtan, som vi åt alldeles för mycket av, blev det ”mantras in motion”, mantrasång med rörelser därtill. Efter lite klydd med koordination av rörelser satt sången snart klockrent. Vi sjöng Har Hare Hari Wahe Guru för att välkomna gossen riktigt kungligt till ett liv av glädje, lycka, kreativ kraft och obegränsad visdom. Trivsamt också att få tillbringa några timmar med våra tonårsbarn, som ser ut att trivas riktigt fint i kyrkbänken. Ha en härlig själfull vecka- Jona

  

hemligheten cykel inne

Strålande sol men fortfarande minusgrader. Vi får vackert nöja oss med att visualisera slingriga stigningar och svettas inne.  Jag är knäpp, för jag har faktiskt inget emot att trampa fast cykeln inte rör sig en meter, i synnerhet när jag har ett helt rockband i samma rum. Cykeln är fastmonterad precis bredvid trumsett, elgitarr o dator med Spotify, och det händer att mina musikaliska barn förbarmar sig genom att spela och Dj:a. Tack tack tack. Ibland önskar jag att jag var mindre sportig och mer musikalisk. Vägen till kärlek på cykel inomhus är förutom bra musik; fokus, fokus, fokus och att dela upp passet i hanterbara bitar t.ex. så här:

1. Uppvärmning: 30min progressivt var 5:emin+5min lätt.
2. Backe: 3X (4min platt+4min backe+4 min tung backe +4min lätt )
3. Tempo: 30 min aerobiskt ”Ironmantempo ”+ 5 minuter lätt
4. Hårt: 4X(4min hårt+ 4min hårdare+4min hårdast + 3 min lätt)
5. Nedvarvning: Ungefär 10 min lätt.

Kör hela eller valda delar. Lycka till- ha kul *:)

    Cykel och föredrag

    Tåg, tyst avdelning, te och internet. DSB rockar. Äter små fröbollar som jag packade med som nödkost i morse, plus citron- och ingefärsvatten ur sportflasa. På väg från Jylland och inspirationsföredrag för ett gäng tandkirurger på konferens.  En annan föredragshållare snackade om vad som karakteriserar en vinnande ledare. Om det krävs en speciell DNA eller mental kodning. Intressant och snygg kille *:) Vi klickade riktigt fint tycker jag och bytte våra böcker i förbrödring efter avslutat förvärv. Vi höll hus på ett pittoreskt badhotell precis på stranden Esbjerg. Idyllen byttes dock kvickt till inferno när vild snöstorm bröt. Vintern klamrar sig verkligen fast. Men nu tryggt på väg mor skåneland och nya utmaningar . I morgon blir det Vasaloppsspinning. Vi börjar åtta på Formtoppen och kör live med storbildsskärm, pulskockor, blåbärssoppa och hejarop tills vinnaren går i mål i Mora. Hoppas på perfekt före, så vi kommer av cyklarna lagom till lunch. Varmt välkomna. Tidigt i morse körde jag ett litet genrep på trainern hemma. Vi hade något snurr på värmesystemet för huset var duktigt nerkylt och jag fick ha trippla filtar under meditationen, men det ordnade upp sig fint på cykeln sen.

    Havsmat

    Det är lite som med Sushi, man måste vänja sig. Arame är en perfekt nybörjaralg. Blötlägg en stund, skölj och ät. På denna tallrik har jag komponerat arame havsalg, riven morot, hackad selleri och några valnötter. Algen har jag smaksatt med Shoyu. Till sist pressade jag på citron och ringlade den obligatoriska och smått legendariska portugisiska olivoljan från Kanelgården, Moncarapacho.


    I sommar efter en rejäl storm är jag nog mogen. Går garanterat ner på beachen och testar tången. Just nu dröjer sig snön envist kvar. I dag var mitt bästa träningsredskap sonen Jesper, som vaknat ur vinteridet med hjälp av solens kraft och tyckte springa var en god idé. Håller helt med. Dags att vakna nu! Björnkram/Jona

    Islossning

    När jag ”kom tillbaka” efter meditationen i morse var fågelsången kraftfull och solen rejält uppe. Sat Nam sjunger jag och laddar med ett äpple och lite fågelmat. Sprang en sväng med Sara. Sol sol sol sol och sååå njutbart. För mycket kläder, svettigt redan efter fem minuter. Vi var ”tvungna” att stanna på beachen och njuta sola några sekunder. Vänner är det överlägset bästa träningsredskapet. Är tacksam och glad att folk fortfarande orkar och står ut med mig.  Vårkram från Jona, som har som livsmål att träna hjärtat en timme om dan- livet ut.