sång en söndag

Jo, det är kanske lite grått men tittar man noga, så ser man hur det glimmar en aning över isen. Seg, Stark, Smidig och Smart är söndagens mantra. Stark kropp är bra i stormen, men hjärnan måste vara med på noterna för att vilja driva fram kroppen. Sug ett tag på den säger jag till mig själv. Spitterny kurs startar i morgon måndag och det kommer att bli riktigt spännande. Jo, meditation är spännande. Det är definitivt inte att sitta på en stubbe och grubbla, utan att expandera sinnet långt vidare ”and beyond”. Urgammal meditation utlovas måndag kväll mina vänner.

Nästa vecka kommer att överlag bli mycket spännande, i mitten av veckan ska jag resa till Paris och vidare med tåg till ett yogaslott på landet och möta – prata – meditera med yogagubbar och gummor från hela Europa. Till helgen kommer mantraspecialisten Mata Mandir hit från Espanola, NM för att undervisa på lärarutbildningen. Han är även bra på att laga mat har jag hört, drivit egen restuarang i många år…. ser fram emot att sno några nya heta recept. Ha en skön själfull söndag, ses snart i salen hälsar Jona. Och här kommer lite pep-talk från helgens gäst: ”In yogic cosmology and science it is said that the Universe is made of sound. All matter is vibrating at certain frequencies. Rocks and
stones have a very slow and low frequency. Color and light have a high frequency and can travel through the vacuum of space. Beyond all
physical phenomena and matter is the primal creative sound vibration that began the creation. ” – Mata Mandir Singh

dagen som vände

Hallå Hallå!

I morse var det inte så muntert.

Innan jag visste vad som pågick satt jag i en bil på väg till Eslöv.

Och sedan slog jag mig själv med häpnad och tog på en nummerlapp.

Loppet bestod av närmast sörjande, en handfull ungdomar, ett tjugotal veteraner och en Etiopier. 4 varv på en 1,5 km slinga skulle avverkas så fort som möjligt. Sköna godingar från min klubb, Heleneholms IF var exalterade över att ” gamla triathleten” var med. I vissa sammanhang står verkligen tiden still.

Vinnartrion 40-åringar på efterfest i omklädningsrummet. Nej jag vann inte, men den 26 februari 2011 är dagen då jag ”kom tillbaka”. Mina vänner från Ystad Friidrott ska hoppa höjd och längd och stöta kula m.m. Veteran SM i Karlskrona nästa helg. ”Ska du med?” ”Nej tack, inte just denna gång.”

Himlen är blå och härifrån Husarängen bär det nyfiket framåt över nästa krön… En sak är i alla fall säker, man vet aldrig vad som väntar. Tack för i dag/Jona

funderingar i väntan på vår

Cyklade och sprang i min ensamhet i dag. Naturen står helt stilla och det är egentligen mot naturlagen att röra sig överhuvudtaget. Mitt i vintern borde man gå i idé. Vi har upplevt och överlevt helgdagar, sprungit vidare av bara farten, men nu hinner kanske kylan ikapp. Sinnet börjar härja fritt under tyngden av isen. Tankar och känslor är fina och väldigt mänskliga. Tyvärr kan tråkiga tankar sänka oss djupt. Känslor som rädsla, hat och ilska försvaga oss. Motståndskraften urlakas. Botemedlet är att ta sig förbi tankevirvlarna och känslostormarna och tillåta sinnet att expandera vidare. Människan är nämligen oändligt mycket mer än ständiga strömmar av tankar och känslor. Mitt i det ständiga surret av tankar och känslor finns ett annat djupt – en sann visdom, en inre stillhet, som väntar på kontakt. Lyssna inåt. Upplev din gränslöshet. Känn hur du expanderar bortom tid, bortom rum in i total frid.

Meditera Mera – Tevlig Fredag!

Jona

mysigt möte med en mycket vis man på gymmet och lite simning

”Jag är glad att jag lever… och eftersom jag lever så måste jag också se till att leva… annars är det ju ingen meningen med det hela”. – Citat av min nya polare på gymmet.

Jag skulle ”bara köra lite styrka” och jag är otroligt tacksam att jag gjorde det. Jag fick nämligen chansen att samspråka med en mycket vis och mycket gammal man, som tränade på ordination av sjukgymnasten. Vi satt på samma bänk en stund, ett fint möte mellan styrketräningsmaskiner. Rörd till tårar över att få höra hans berättelse om glädje, sorg och ”comeback” efter operationer. Min comeback känns löjligt futtig i jämförelse, men ingen har mått bra av att jämföra sig med någon annan än sig själv, så jag lägger ner direkt. För min del handlar denna veckan helt om att VILA kroppen. Har tränat strukturerat ända sedan oktober och nu kunde hjärnan tänka sig en vecka av rekreation. Planen är att ge kroppen chans återhämta sig och istället låta de inre demonerna komma upp till ytan och härja. Demoner jag annars med lätthet springer ifrån. I morse var jag ”bara tvungen” att blöta baddräkten lite, just nu känner jag mig bara en aning småirriterad, men annars är allt grönt. Har inte helt krupit ur skinnet än och har lyckats hålla alla yogaklasser utan att bita mina elever. I morgon ska Josse och jag på SPA. Det ska bli intressant. Jag ska fram för allt passa på att leva ännu en dag som att det inte finns någon morgondag.

Fridens.

Jona

Fokus

Ibland handlar det om att möta motvinden och streta vidare. Man går upp, mediterar och tar på hjälmen helt enkelt. Man välkomnar sitt motstånd oavsett vad. Veckans idé var att hålla kvalité på ALLA pass. Bra kvalité är inte snabbt, snabbare, snabbast utan att ligga i rätt intensitetszon. Ingen fotografering i farten, inget mellansnack eller långa sega byten. Fokus. För att göra det hela lite mer intressant, lyckades vi pricka en vecka, som sammanföll med den årliga 5-dagarsstormen i Skåne. Stormen, som är till för att gallra bland trädstammarna.

Hur gick det? Jo. Jag har mött på motstånd och motståndet sitter i hjärnan. Har yogat, simmat, cyklat & sprungit stabilt, men själva startsträckan har varit lång. Det tar en halvtimme att ta på femton vind- och vattentäta lager och när jag ska ut genom ytterdörren kommer jag på att jag måste fixa med diverse överlevnadsprylar som klocka, mobiltelefon, vatten (som fryser till is) och prat med Janne om den ekonomiska situationen i Danmark. Vips, där försvann en halvtimme till. När jag äntligen har börjat träna har det gått duktigt bra. Motorn kör igång. Kroppen känner inget motstånd. Jag har inte ens frusit. Det är nog säkert nyttigt att korsa gränsen och utforska den ”andra sidan” ibland. Det kanske inte är så kallt i Sibirien after all?

Sweet. Ha en härlig weekend. Nu ska vi fira sportlov genom att ta lov från sport.

Jona

vi tackar för publikens kärlek

Vi har obegränsat med livsenergi. Kraft får vi genom ett meningsfullt liv. Hitta passionen! 4goodkväll Express Your Self på Malmö Börshus den 16 februari. Utåt verkar jag kanske ärkesocial, men sanningen är att det behövs lock, pock och mantran för att jag ska komma ut ur grottan hemma i Höllviken för att mingla och ställa mig på en scen med 300 pers i publiken. Att  undervisa meditation är mjukt, metodiskt – en lugn överföring av uråldrig visdom från lärare till elev. Det är som att sitta och mysa i värmen vid lägerelden. På scen famlar jag runt i en djup ocean. Men jag älskar hav och att simma på djupt vatten är en av mina starkaste grenar. Malmö Börshus i går tillsammans med Morgan Alling och Mia Törnblom och en fantastisk publik. 4good stod för ett proffsigt arrangemang med ljud&ljusshow, sponsorer, goodiebags, utlottningar och hela baletten. Morgan & Mia värmde upp publiken oerhört bra. Inspirerande att lyssna till professionella talare med livsvisdom, närvaro och humor. När det var min tur att ta scenen spelades ”Let The Sunshine in” och pulsen gick upp till 80% av min maxpuls. Jag skojar inte, hade pulsband på mig, så det finns som en pulskurva svart på vitt här i min dator. Huvudet var medvetet och klart – men hjärtat var helt vilt. Shit vilket drag!  Vad vi pratade om… hmmm om att Expressa Sig Själv.

Tackar och bockar

Jona