Nyårskrönika av Jona i valfiskens buk

I år har jag inte lärt mig något av dignitet som jag kan komma på just nu på rak arm, utan att efterkonstruera. Jag tycker inte att jag kan dra några egna slutsatser som leder till upplysning direkt, utan det rör sig mer om intuitiva sinnesimpulser. Jag tror att den stora utmaningen är att inte lista massa löften i ett försök att bli ny och perfekt år 2011. Den stora utmaningen är att acceptera den vi innerst inne är. Varje enskild individ är i detta hänseende utvald och unik. Vi behöver bara öppna ögonen för att se klart. Där har vi kanske nyckeln till upplysning. Nyår är varken en startpunkt eller en slutpunkt, men det kan vara värdefullt att markera och minnas händelser av dignitet och ge dem en plats i tiden. Vi lär oss genom att minnas och se mönster – sanningen blir tydligare.

Gott Nytt År kära vän – exakt som du är önskar Jona

stjärnklart

Stjärnhav på Vellingeblomman.

Natten som gick var magisk. Jag var tvungen att putta på Janne för att peka på månen och venus och snön och allt som gnistrade och glimmade, men han var måttligt begeistrad verkade det som. Lite trött på morgonsimningen sen. Stack ut nosen en sväng även senare, springa var tanken, men blev mest kall om rumpan. Stearinljusen brinner dygnet runt nu och det börjar kännas extra varmt och mysig i stugan i takt med att julefriden sprider sig ända uti fingerspetsarna. Vi firar hemma och tar det som det kommer med mys och mat. Mest med ro. Glad om jag lyckas få ut ungdomarna på en promenad till stranden, men det är inte hela världen om vi fastnar i soffan hela dagen. Lördag -måndag kommer jag att köra en tredagars spinningkavalkad på Formtoppen för att bränna lite. Varje morgon runt 9. Varmt välkommen om du vill :)

Puss på nosen

Jona

månförmörkelse med mera

En spektakulär föreställning på jorden- kortaste dagen är nu.

Lite nysnö knastrar under sulorna när jag tar en sväng ner till stranden. Mysigt varmt och mulet ute och halva himlen är helt röd. Försöker magin med mobilkameran på bilden ovan med tveksamt resultat. Universum är perfekt synkroniserad. Vintersolstånd, fullmåne och månförmörkelse på samma gång. Den kortaste av sol upplysta dagar pågår. Fram tills nu har mörkret sakta smugit sig närmare och påverkat livskraften. Solen har försvagas tills att den nästan är döende och nu vänder det. Ljusnande tider och pånyttfödelse tågar in.

Firat med meditation som brukligt för att hålla mig alert. Det är tusen gånger svårare att sitta still än att vara i rörelse, men jag bidar min tid. Alla inre gömda & glömda demoner hoppar fram ur sina skrymslen och stirrar en rakt i vitögat. Det finns ingenstans att fly. Bring it on. Jag är den sanning som jag mediterar på. Dags för frukost, Dagen är kommen, Tack och Amen. Kram och mys. Nu tar vi denne dagen till detta.

Jona