spårar ur


universum spelar sitt skådespel riktigt snyggt när solen äntligen bryter igenom…


i dag har det spårat ur lite och jag tog skidor istället för cykel…


stilla tyst, vågar nästan inte andas för då kanske jag stör den kosmiska ordningen…

sunspotting

I morse ville jag aldrig sluta meditera. Flera gånger bestämde jag mig för att bara ta ”tre andetag till” och sedan ”komma tillbaka”, men ack vad svårt det var. Sinnet vill stanna inne i stillheten. Sen fick man sätta fart för att hinna med allt som ska hinnas av frukostbestyr och Santa Lucia innan spinningpass som ska hållas every early monday morning. Dusch på det och fortfrarande mörkt. Jaha, fattades bara det.

I dessa dystra tider av Kali Yuga och andlig tillbakagång gäller det att leta efter ljuset inom sig och söka solbränna med ljus och lykta när dyrgripen visar sig. Sedan sprida peace and love så gott det går när man har så det blir över till andra. Sagt och gjort. I samma ögonblick som solen vågar sig lite högre upp över horisonten beger jag mig ut på ett legendariskt långpass löp. Rustad med pulsklocka, dubbla tajts, tomteluva och hunden som troget sällskap. Lägger direkt märke till att benen är oväntat lätta och långa. Kul överraskning när jag förväntar mig det värsta, kul att laborera med min egen skugga. Kul att komma ut och kuta helt enkelt!

Pulsen är det heller ingen fel på. Hjärtat slår som det skall. Bam Bam. Solen speglar sig överallt. Bländar. Solen tar ingen paus. Solen bölar inte. Tar mig över savannen till Ljunghusen och glider runt lite på det frusna vattnet. Nu är det istid jajamän. Skridskor kanske får bli min nästa nya grej ohej. Sinnet tyst, registrerar och reflekterar, men tänker inte så mycket. Bam Bam. Beundrar strålar som bryter vackert mot sanden, gräset och isen. Hör mig själv säga både ahhhh.. och ohhh… mången gång.

Vi tackom nu så gärna. Apelgrå apelgrå. Dagen är kommen. Sanden på sandstranden är faktiskt perfekt packad för löpning just nu. Inte den tunga vanliga våta sommarsanden utan vi har torrt spännstigt underlag. Några stegringslopp skadar så lite och får fart på tanten. Bastu sen. Nu är det kväll och Stalledräng. Love peace finns åter inuti denna kvinna. Pusssss!!! Yo-Jona

grön löpning vit himmel

Sasha, Sandra, Maria, Pernilla, Krille, Therese och Jackie-spökhunden. Vicy, Lotta o Terje väntar redan i soffan och någon måste ju även ta bilden.

Lovely lördag och vi springer en mysig entimmesrunda och rundar av med bastu, risgrynsgröt o lussebulle. Vaknar av att regnet smattrar mot taket, fyra plusgrader ovanpå det och den Skånska vintern verkar vara slut. Här är det snabba kast mellan vinter och vår, men himlen är vackert vit och mina triathlonvänner är inte allt för besvikna över att den utlovade snörullningen efter bastun uteblir.

Hey Hyacint!

Jona

min nya skidkamrat heter Sandra

Tadaaa!!! Äntligen har jag hittat en skidkamrat. Stilla snöfall och jag får hjälp att spåra. Vi glider fint på en millimeter nysnö ovanpå hård skare. Knäpper på skidorna vid husknuten och några stavtag senare hittar jag Sandra på stranden. Välkommen till skidklubben. Klicka på bilden för att se närbild på fina flingor och en väldigt vacker Skånska på väg mot Vasalopp. Vi fick en grymt mysig runda och är numera båda rörande överens om att vi har stor talang för det här med skidåkning… Man blir sval och skön i sinnet och varm och go i kroppen. Nästa gång blir det apelsin och varm choklad på slutet.

Sov gott – snart fredag.

Jona

fågel fenix flyger ur askan

Ahoy! Morgonen inleds friskt med simning och lucköppning i en nästan folktom simhall i världsmetropolen Trelleborg en mil i bil längs kusten från där jag bor. Av någon outgrundlig anledning är jag lätt uttråkad, så mitt i passet finner Lotta på botemedel och tycker att vi kan skoja till det med diverse andningslekar. Att andas efter 11 armtag gör det hela mycket mer spännande. Man måste verkligen fokusera för att inte storkna och bli snurrig i huvudet. Efteråt festar vi på clementin och några fikon i omklädningsrummet. Tacka vet jag träningskamrater.

Lite yogajobb på det. En snygg och smidig kille dyker oväntat upp till passet, i ensam majestät bland 22 kvinnor. Grips av empati. Ser ju direkt på långt håll att det är hans fru på mattan bredvid, som har lockat honom till salen. ”Du måste verkligen prova yoga, det är jättebra för dig”. En människa kan endast bli befriad om han finner sanningen i sig själv, sin egen sanning, tänker jag. Ska bli spännande att se om han återkommer.

På gymmet blir jag utfrågad om min form, status, mål och meningen med mitt liv. Svarar sväpande och dröjande. Christer massören, som leker med en Pilatesboll bredvid, hoppar in i samtalet och då vet jag att det är kört. Christer hör, vet och ser allt. Ryktet är ute på byn nu säger han, för ”man” har sett mig springa, och det är lika bra att erkänna. Okej då. Jag erkänner. Jag ska tävla. Sen. Men än så länge är det lussebullar och prestigelöst decembermys.

Min hemliga dröm är att resa mig likt fågel Fenix ur askan, blotta bringan och lyfta mot nya höjder.

Frid och frihet!

Jona

snö och espresso

Får lov att dra om spåret varje gång, då det raskt yr igen över natten och ingen annan skåning verkar vilja hjälpa till med att dra lasset här i Höllviken. Det går förvånansvärt smidigt ändå, skönt skjut och glid, speciellt med tanke på att jag är inbiten slalomåkare. I mina mest högtravande stunder börjar jag fantisera om Vasalopp och blåbärssoppa. What do you say dear coacht? Is it ok to throw some cross-country skiing in the mix?

I dag har varit en enda låååång session framför kameran inför ”tvåan”. Vi frös halvt ihjäl oss på en skånsk åker i snöstorm. Mest synd var det om fotografens fingrar. Sista timmen fick vi ta till det tunga artilleriet. Vi slog till med en jätteespresso. Eftersom jag aldrig dricker kaffe, ger det en trippeluppiggande effekt och jag leviterar utan problem. Dessutom uppenbarar sig både Durga, Shiva, Siri Chand och fan och hans moster… Ja jävlar! Ilsk och synsk blir man också av kaffe.

6 december klockan 20:30 blir det Sinnesfrid och andra bullar. Varmt välkommen med din anmälan och egen t-mugg.

Kramar i Pulversnö

Jona