änglakör

Hemma och hämtat snön hit från Norr! Har besökt huvudstaden en kort vända, representerat och lyssnat på kyrkokör så att tårarna trilla i strida strömmar. Ge mig lite Stilla Natt, Frälsarn Är Kommen, orgel, en välstämd kvintett och en skönsjungande änglakör i St. Jacobs kyrka, Kungsträdgården och tårarna går inte att hejda på denna finska flicka. Tror det är någon slags betingning från barndomens jular och mässor hemma i Finnskogarna. Kan inte styra det, hjärtat öppnas på vid gavel, blir berörd…. ja och gråta är jag riktigt bra på faktiskt. Snökram.

mellan två hav

Bor mellan två hav, tja eller det är samma hav fast norr och söder om en liten landremsa. Det är bara en dryg kilometer mellan den vågiga blåsiga stranden på bilden ovan och den bleka solnedgången över Öresundsbron på bilden nedan. Jag älskar att springa och leva här där haven möts. Mitt sinne följer havet i rörelse, flyktigt oroligt när blåsten tilltar, som i början av veckan och stilla stabilt nu när lugnet sänker sig och söndagskvällen träder in. Det är fullmåne, så i natt lär det bli det dåligt med sömn och mycket meditation…

*Om du klickar på bilden ser du att det inte är hajfenor som dyker upp utan svanarna som doppar ner sina smäckra halsar.

kalenderflickor

Shit rent ut sagt vad tiden går rasande fort! Sitter på ett hotellrum i Göteborg, jobbar dator och laddar för Sadhana snart. Tro det eller ej, men höstterminen är strax slut. Endast en yogavecka kvar i Falsterbo och tre måndagar 20:10- 21:40 i Hölle. Direkt efter jul, nyår och trettondag knut m.m. mys med Bhai Himat och Sinnesfrid i Juletid börjar yogaklasserna igen med full fart från och med vecka 3. Rakt av i Höllviken, Skanör och Falsterbo med Jona och vänner. Snickrar som bäst på en kalender. Tills dess, håll lågan vid liv och kom gärna med önskemål och förslag. Hepp – Jona

… fångar löv

Löven singlar ner med vindens hastighet och det är dags att acceptera höstens intrång på allvar. Livet går vidare oavsett vilken illusion man sitter fast i tänker jag. Vi försöker ordna och stukturera, men allt är ämnat att förändras.

Jag bara älskar älskar älskar denna Poncho. Känner mig varm, trygg och inbäddad mitt i stormens öga. Yogamattan, som inte syns, isolerar fint mot vätan underifrån och jag kan meditera mysigt till doft av jord, löv, mossa. Tack Gurudass från Chile för den!

Läser mycket  just nu och får en go känsla. Har snöat in på  Knut A Jacobsen (1956) som disputerade vid University of California och är professor vid sektionen för religionsvetenskap, Universitetet i Bergen. Han är ärkespecialist på hinduism och sydasiatisk buddhism och har under många och längre perioder vistats i Indien.

Själv är jag långt ifrån Indien just nu men hemma från Hamburg. Där var väldigt trivsamt och kreativt. Träffade alla kända och okända i ledningen (och lekmän som jag) för vår världsomspännande ”yogaklubb” som heter 3HO. Viktiga saker ventilerades. Vi har nämligen köpt ett helt splitternytt slott i Frankrike, som skall vara en mötesplats för människor från hela världen. Ett grymt stort renoveringsprojekt och arkitekten i mig kalkylerar att det tar tid från vision till verklighet. Men tid är den enda råvara vi verkligen äger och har, så ingen anledning till oro alls på den fronten.

Jag sprang en sväng i Hamburg också :o

Har nyss hämtat min lärare Bhai Himat på flygplatsen och vi har två intensiva veckor med undervisning i Göteborg och Falsterbo att glädjas över. Varen icke oroliga, däremellan hinner jag meditera o träna. Kan dock bli bristfälligt med datatid.

Kärlek och tålamod

Jona

blåsigt och bra

Hemma i sköna Skåne, i blåstens och höststormens förlovade land. Lycklig att vara här även fast vindjackan åker fram. Kroppen känns fri och frisk och jag har fattat ett beslut. Eftersom jag ändå tränar varje dag kan jag lika gärna träna med mer mening. Eftersom jag ändå snör på mig skorna och ger mig ut och springer, kan jag lika gärna veta vart jag ska springa. Det finns ett speciellt övergripande syfte med varje yogaövning och meditation. Att bli mer medveten. Nu skall även min fysiska träningen få chansen att bli mer medveten. Det är dags att lyfta sig till ett något högre plan, fast på ett balanserat ödmjukt sätt. Jag ska lära mig att flyga nära marken.

En fördel med att öva yoga är att man slipper stretcha. Att jag trots allt sitter här och och ser ut att stretcha är mest för syns skull och för att få en snygg bild till hemsidan. Därmed inte sagt att stretch är oviktigt; rumpa och rygg kan behöva lite extra omsorg efter många timmar på en liten och hård cykelsadel. När man blir lite äldre, visare och mognare måste dessutom rumpan pysslas om lite extra för att inte helt tappa sin medfödda studs.

Har ett omfattande grönkålsprojekt på gång. En hel säck väntade utanför dörren, som mina familjemedlemmar helt sonika klivit över och ignorerat medan jag varit bortrest. Heta kryddiga chilichips i går, energigivande soppa i dag, grönkålsdipp i morgon. Nu väntar helg, i morgon bitti bär vägen till Therese och backarna i Genarp. Det är länge sedan vi sågs och jag är mycket entusiastisk.

Värme och omsorg,  ta hand om dig, ta hand om varandra, håll fast vid drömmen, så att du inte faller omkull i svallvågorna av världens våldsamheter.

Kraum kraum

Jona