Yoga Par

Jag ä l s k a r  paryoga…

…att öva med vänner och bekanta och med alla som har tid&lust. Hälften så enkelt och dubbelt så roligt. Jag har undervisat mycket i idrottsklubbar med mera goa grupper och det är alltid uppskattat och hur kul som helst. Min första erfarenhet var dock mindre lyckad. På min absolut allra första nybörjarkurs i kundaliniyoga tänkte jag att sista lektionen skulle vara lite sådär extra mysig och speciell. Eleverna fick bjuda in sina favoritparnter; ett barn, en syster, ja en valfri vän för gemensam paryoga. På slutet skulle vi dessutom ge varandra yogisk massage. Alla var inte lika sugna på spektaklet kan jag säga, i synnerhet när de blev ”tvingade” av en entusiastisk partner, som tyckte att ”yoga är såååå fantastiskt” och ”du mååååste pröva” och ”veeet att yoga är bra för dig” … ”du som är så stressaaad”…..

Oh my god säger jag bara! Det blev många skratt i alla fall. Och, vad kan vi lära vi oss av detta? Jo, att yoga alltid skall utövas frivilligt :-)

Have   Fun!

Jona

SERABANDANDA Kriya – en variation

Perfekt uppmjukning av kroppen. Stärker både rygg, mage, armar och axlar. Förenar rörelse och andetag. Ger en skön känsla av flyt. Övningen består av fyra övningar som kombineras ihop till en enda flytande rörelse. 1) Kobran 2)Triangeln, 3) Plattformen och 4)Ligga ner på mage. Varje del utförs direkt efter varandra i takt med andetaget. Börja med att göra övningen 5 varv och öva successivt upp till 26 varv.

Yoga Karisma!

Tre övningar. Kort pass. Bra för immunförsvaret. Ökar utstrålningen. Starka armar! Jag älskar seriöst alla yogapass som ”bara” innehåller typ tre övningar. Då kan man värma upp länge och väl med massa annat mys om man har gott om tid, eller gå rakt på sak om man har ont om tid. Valet är fritt – valet är ditt!

Lycka till med armhävningarna :-)

Jona

Yoga För Ny Energi

Kära Yogavänner,  detta är ett klassiskt kraftfulla kundaliniyogapass, som får isen att smälta och hjärtan att tina. Harnam Singh lärde ut passet på festivalen på Öland år 2007 och  jag har gjort det massor av gånger sedan dess. Den sommaren hade jag armen i gips och benet sytt&tejpat och var allmänt lite tilltufsad och jag kände att jag hade stor glädje av övningarna. Balanserar dessutom Pitta (enligt ayurveda) bra. Tack Harnam! Nu sprids det vidare enligt din vilja här!

Alltid när jag behöver ny balans eller ny energi!

Yoga Snabbis – med en Kompis

Yoga gärna med en vän – för samarbete och glädje!

Att öva yoga med en vän är dubbelt så roligt. Man kanske inte skrattar ihjäl sig direkt, men nästan :-) Prova gärna övningarna med ett fotbollslag, tennisklubb, hockeygänget, cykelvännerna, ridklubben…. Det funkar. Säkert!

Hälsar Jona – fotbollsmamma, hockeymamma, kung-fu mamma, simmarmamma, innebandymamma, handbollsmamma, jazzdansmamma, you name it mamma

Ong Namo Guru Dev Namo

Jag hälsar den obegränsade kreativa kraften och den inre visdomen.

Innan alla yogapass och/eller meditationer tonar vi in oss med mantrat Ong Namo Guru Dev Namo. Gärna minst tre gånger. För att komma in i rätt stämning. För att det är en urgammal indisk tradition. För att komma igång. För att det är kundaliniyoga :-)