Samma liv, nya miljöer. Yogajobb, bokjobb, cykla, springa, simma och allt det där, ja och mycket socialt, jag stannar nog en vecka till…
Varma kramar från mig i stugan vid havet…
Jona
Om tare tuttare ture mama ayu punye jnaya pushtim kuru svaha
Jag förkroppsligar det rena i allt subjektiva och objektiva fenomen
Det gemensamma med alla Buddhistiska platser jag besökt är den lugna stabila omslutande kraften. Det är lätt att meditera, ett rastlöst fladdrigt sinne sjunker in i stillhet direkt. Vita Tara fascinerar mig med sitt svala vita lugn. Varje morgon efter mina mediationer tittade jag till gudabilden och lade några blommor för att det kändes mysigt. Man härmar hur indier gör och provar sig fram, i Indien kan man vara hur hängiven och galen som helst utan att det ser skumt ut. Mary P Fisher på Gobind Sadan har skrivit massor av böcker inom religionshistoria till amerikanska universitet. Hon förklarar tålmodigt allt för mig. Vita Tara är en utströmning, eller emanation som det heter så fint, av guds väsen. Hon påminner oss om vår egen obegränsade gudomlighet. I oktober åker jag till Indien igen. Ska snacka lite med den där Taran igen tror jag.
Vita Tara är en gudinna inom den tibetanska buddistiska traditionen. För att väcka hennes andliga aspekter inom sig reciterar man ett mantra och gör en speciell inre visualisering. Inom buddhistisk sadhana (andlig disciplin) tillber man inte gudar eller gudabilder, men yttre och inre bilder förekommer i samband med meditation. De ses som en symbol för människan egen gudomliga sida. Genom att visualisera och meditera på andliga aspekter kan man väcka dem inom sig själv. Vita Tara ger lindring till sårade och skadade, motverkar sjukdom och ger ett långt liv. Hon är vit och genomlyst som månen och moder till alla Buddhor. Vita Tara står för renhet, medkänsla och sanning.
Skön Själfull Söndag
Jona
Tacka vet jag benen! Vissa dagar rullar på så fort att jag inte riktigt hinner med att se detaljerna i allt liv som flyter förbi. Därför tar jag den långsamma cykeln ibland, saktar ner, glider lugnt fram och insuper dofterna. Glad så länge benen bär. Lydigt trampar de på och står ut med mitt evinnerliga rännande. I dag tog de mig lugnt och fint över till Henrik på Massagelabbet i Skanör. Där fick benen lite extra kärlek och omsorg.
Ha en fin helg.
Ride free!
Jona
Är i Göteborg för att jobba med min kollega – kundaliniyogans svenska superstjärna Wiveca. Vi planerar Indien, utbildningar och synkroniserat kalendrar fram till år 2013. Man måste ha god framförhållning även i meditationsbranschen.
Före frukost följer jag den blå linjen, som sitter kvar i asfalten sedan Göteborgsvarvet. Lätta steg och gomorron gomorron genom staden bort till Slotsskogen, kryssa hit och dit i med och motvind. Inte tänka bara springa.
Mellan jobb leker jag med Jesper och Josefin – som behöver vila upp sig efter den ack så hårda och slitsamma studentveckan. Vi luktar på blommor, äter oss proppmätta och sover i sköna sängar på fint hotell.
Wiveca Leuchovius kommer ni få äran att träffa när den nya omgången av utbildningen startar i Falsterbo den 10 september.
Ha de gott!
Jona
Janne mumlar& lockar och tycker att jag ska ligga kvar i sängen och helga den svenska nationaldagen, men det kliar otåligt i kroppen och jag svarar högaktningsfullt att jag avstår mer sömn just nu. Kraften utifrån kallar och jag är klarvaken. Tar stigen ner och dyker i havet. Kollar in solen och konstaterar att den är snygg som vanligt. Känner mig fånigt gråtfärdig och tacksam och vill liksom falla ner på knä och pussa på marken och visa vördnad för detta ögonblick. En grej som funkar fint i Indiska tempel och ser väldigt rolig ut på en Skånsk beach. Tar mig sedermera samman. Ler och tänker på munken som säger till sin adept : ”Bara fortsätt meditera, så går det nog snart över”.
Jona